Jaarverslag 2019-2020

December 2019 heeft wat de winter betreft geen vorst opgeleverd, op een paar nachtvorsten na was de maand bijzonder zacht met veel regen. Januari 2020 was zelfs zeer zacht en heeft helemaal geen vorst opgeleverd, deze maand behoorde dan ook tot de 5 zachtste maanden van de afgelopen 100 jaar. De schaatsliefhebbers moesten het deze winter doen op kunstijs voorlopig. Februari begon erg zacht met op de 2e februari temperaturen van 14 graden, de maand leek meer op de herfst dan de winter, en wat opviel dat het in elk weekend tot storm kwam aan de kust.

Omdat de winter ons dit seizoen weer behoorlijk in de steek heeft gelaten zijn we op 28 februari met ongeveer 40 leden naar Thialf geweest, het was een geslaagde avond. We vertrokken om 19.00u vanuit ‘t Klooster en waren om 22.50u weer terug.

Op 25 maart was de koudste nacht van de afgelopen maanden gemeten, op sommige plaatsen had het meer dan 5 graden gevroren. Niet zo als het hoort. Vanaf half maart oosten winden een klassieke situatie; was dit 2 maanden eerder gebeurd dan hadden we op de schaats gestaan. Covid 19 kwam pas na de winterperiode in ons land dus dit seizoen heeft dat geen problemen gegeven. Maar hoe het allemaal gaat komen, daar is nu nog niets van te zeggen, alleen dat we er nog lang niet zijn. Alle evenementen zijn voor dit jaar afgelast of worden in kleine vorm gedaan. Wat dat voor ons zal betekenen als er de komende winter een ijsperiode komt is nu nog niet te zeggen. Hopelijk zijn dan de maatregelingen voorbij of versoepeld.

Het lijkt er nu al op dat er in de winter 2020-2021 niets georganiseerds kan worden. Maar mocht het zo zijn dat in februari de maatregelen versoepeld worden dan zou er eventueel geschaatst zou kunnen worden met heel veel voorzorgsmaatregelen, voorwaarde blijft natuurlijk: een vorstperiode. Ook de ledenvergadering van 27 oktober hebben we afgelast. De horeca zit op slot en je mag niet met zoveel mensen bij elkaar komen. Hopelijk kan dit later in het seizoen wel.